Hvordan bygge tillit som leder

Av Nicholas Larsson, senior prosjektleder

 
Nicholas bilde.jpg
 

Som leder kommer man ofte bort i mellommenneskelige situasjoner hvor man er nødt til å velge hvordan man skal gå frem. Noen beslutninger er vanskeligere enn andre. I sin bloggpostagitec.no beskriver Wenche Skavnes hvordan man leder ved bruk av verdier. Jeg ønsker å bygge videre på dette og sette søkelys på hvordan du bygger tillit.

Les Wenche sin blogg: Verdibasert dannelse

Hva er tillit?

For å ikke gjøre det for komplekst, er tillit det motsatte av mistenksomhet. Når du har tillit til noen kjenner du det, det føles riktig. Når du opplever tillit til noen, kjenner du at du stoler på personens kompetanse og agenda og at personen bruker dette med integritet.

Kanskje det viktigste er hvordan personen ser på verden rundt seg. En person med integritet innser at det finnes andre rundt seg - at personen ikke er alene i verden. En person som har integritet vil ikke bruke sin kompetanse eller sin agenda destruktivt mot andre, personen er ikke opptatt av å ødelegge for andre for å nå sine mål. Personen har nok mot å gjøre det som er mest riktig - også i vanskelige situasjoner.

Hvordan bygge tillit?

Når du kommer bort i vanskelige situasjoner hvor du må ta beslutninger som kan føles utfordrende, vil det gjøre livet ditt lettere hvis du på forhånd er en person som andre har tillit til. Har kollegaer tillit til deg, vil kollegaene dine stole på at den retningen du har valgt er basert på hva som er best for organisasjonen og ikke deg selv.

Det å bygge tillit krever en del arbeid fra deg som leder, tillit bygges opp sakte og tar tid.

Her kommer 5 punkter som du kan bruke i din hverdag for å bygge tillit.

1. Fortell sannheten - vær transparent

Transparens er viktig og er noe jeg bruker oftest mulig. Kollegaer avslører raskt om du skjuler sannheten. Den dagen dette blir åpenbart vil tilliten til deg svekkes og det vil kreve ytterligere innsats for å bygge den opp igjen.   

2. Erkjenn når du ikke kan noe - vær ydmyk

Det er umulig å kunne alt og det skjønner personer rundt deg også. Vær ydmyk i forhold til din egen og andres kunnskap. Hvis du innrømmer at du ikke kan eller forstår noe, så vil dette hjelpe deg med å bygge tillit. Det å respektere andres kunnskap er en nøkkel til å bygge tillit og relasjoner.

3. Erkjenn at du har feil - vær åpen

Alle gjør vi feil og det forventes også. Det viktige her er ikke å være superflink og aldri gjøre feil, men det handler om at når du gjør feil så innrøm det. Kollegaer forventer ikke feilfrihet, men de forventer at du sier fra når du har gjort feil.

4. Inkludere andre - vis respekt

Jeg bruker uttrykket «Inkluder» i stedet for «Ekskluder». Det å stenge folk ute er ikke god adferd da dette fort vil føles ubehagelig for den personen som rammes. Lurer du på om en person burde blitt invitert til et møte for eksempel, inkluder personen, det vil aldri skade å få nok et perspektiv på en situasjon.

5. Lytt - vær nysgjerrig

Dette punktet er viktig fordi du viser at du er interessert og nysgjerrig på andre personer og at du har respekt for deres kunnskap. Hvis du velger å ikke lytte til andre kan det fort se ut som at du ikke er interessert.

Husk! Tillit mister man fort, og det å gjenoppbygge den krever stor innsats over lang tid.