Verdibasert dannelse

Av Wenche Skavnes, fagleder rådgivning og prosjektledelse

 
Wenche Skavnes.png
 

Etter min mening ligger forskjellen mellom gode og mindre gode ledere i deres evne til å lede etter verdier.

Hva betyr det?

Jeg pleier å si at verdiene sitter i ryggraden din og guider deg til å ta riktige valg og beslutninger. Det styrer også din adferd og er basert på holdninger, normer og kultur.

Dersom du ikke er bevisst hvilke verdier som ligger til grunn for hvordan du tenker og agerer, blir det også litt tilfeldig hvordan du leder dine ansatte. Still deg spørsmålet – hvilken grunnmur er det livet mitt baseres på som avgjør hvordan jeg ønsker å møte andre? Det er kanskje noen verdier som er viktigere enn andre og som er absolutte og som du aldri kompromisser på. Hvilke er disse?

I Agitec har vi valgt oss tre verdier: Pålitelig, smidig og engasjert. Dette er verdier vi har plukket ut gjennom flere iterasjoner og workshops, og som vi alle kan stå inne for og være stolte av å være målbærere av. Verdier som vi mener er viktige i vår bransje og som representerer oss på en god måte.

Paalitelig.png

Pålitelig: Du er til å stole på og holder det du lover

 
Smidig.png

Smidig: Du er åpen for nye løsninger og fleksibel i måten du møter omverden på

 
Engasjert.png

Engasjert: Du brenner for faget og å dele kunnskap og erfaring

Det var ikke helt enkelt å komme frem til akkurat disse tre verdiene. Det var mange diskusjoner, mailutvekslinger i etterkant av workshops og mye følelser i sving. Dette fordi vi alle er forskjellige og vektlegger viktigheten av ulike verdier individuelt. Når vi tillater disse diskusjonene, har vi en god prosess og nyttige refleksjoner - og eierskapet til verdiene blir større. Dette danner også følelsen av å tilhøre et fellesskap og kjenne seg hjemme i organisasjonen.

I Norge har vi stort sett lik oppfatning av hva som er gode og mindre gode verdier fordi vi lever i et opplyst demokrati og deler mye av den samme kulturelle identiteten. Til tross for dette vil vi rangere verdiene og deres betydning på ulik måte. Bevisstheten knyttet til dette vil være bærebjelken for å etablere en felles organisasjonskultur – et miljø som inkluderer, støtter og forstår hverandre.

Det er alltid lederen av et selskap eller en organisasjon som har det øverste ansvaret for organisasjonskulturen. Dersom kulturen i selskapet er fremmedgjørende og oppleves som lite støttende og inkluderende, er det viktig at lederen tar ansvar og fokuserer på å bygge en ønsket kultur. Det begynner alltid med verdier og sikre bevissthet og forståelse for hva som ligger i disse.

Dersom et selskap velger «Åpenhet» som en av sine verdier, må selskapet forstå hva som ligger i det og hvordan dette kan gjennomsyre organisasjonen. Ønsker man virkelig åpenhet – og er man i stand til å ønske åpne diskusjoner velkommen?  Hvordan sikrer vi at hele selskapet er trygge på at dette er en adferd og en holdning som gir oss gevinster og som bygger et positivt felleskap?

Alle verdier har en «slagside». Det å være entusiastisk er bra, men for mye av det kan oppleves som at man tar for mye plass. Hvor går grensen for ditt selskap og hvor mye av verdiene er akseptabelt og positivt? Bevissthet og kommunikasjon knyttet til dette skaper trygghet og samhold.

En sunn og god organisasjonskultur tar disse spørsmålene på alvor og er et steg på veien for en verdibasert dannelse.